Comenzile bulk de textile, scurte observații

Am povestit un pic despre dragul nostru POD și ne-am lămurit că poate fi un accelerator al afacerii tale cu tricouri, dar că vine și cu câteva dezavantaje. În completarea sa, există opțiunea de a comanda bulk.

Cum știu dacă bulk este soluția pentru mine?

Nu există o soluție perfectă, ci doar o opțiune care să funcționeze pentru tine.

Dacă pornești din start cu ideea că vrei să negociezi cel mai mic preț de producție, cel mai bine te vei înțelege cu o soluție bulk, dar asta vine la pachet cu condiția de a avea niște bani pe care îți permiți să îi blochezi într-un stoc.

De fapt, ce înseamnă bulk? Înseamnă să comanzi o cantitate mare dintr-un anumit produs, solicitând furnizorului tău de producție să realizeze mai multe exemplare identice ale unui produs, într-o singură comandă compactă, rezultând un stoc de produse finite care trec integral în gestiunea ta.

Dacă la POD poți să te afli în faza de hoinăreală și experiment și să nu ai niciun plan despre cum o să îți vinzi produsele, că nu riști niciun crater în buget, la bulk ar cam fi cazul să te organizezi un pic. În avans.

Înainte să cumperi 2020 (sorry, prima cifra și care mă tot urmărește) de tricouri, trebuie să ai sus o platformă de vânzare, un brand pe care să-l fi frământat un pic și să-l fi lăsat la crescut, un tabel cu un buget și un plan de marketing. Cel din urmă pare cel mai distractiv dar s-ar putea să îți dea cele mai multe bătăi de cap fiindcă va trebui să știi cui vinzi, de ce vinzi și cum vinzi. În detaliu. Good luck with that! Cu cât lucrurile sunt mai clare, cu atât ai mai multe șanse să vinzi cele 2020 de tricouri, să ai bani de un nou stoc, să îți acoperi investiția inițială și să-ți rămână și să-ti iei ceva frumos (deși te-aș sfătui ca-n primul an să nu cedezi tentației de a toca banii pe micile bucurii ale vieții, ci să reinvestești).

Trebuie să îți antrenezi un pic mușchiulețul de citit viitorul. Asta ca să nu cumperi 2020 de mărimi, culori și modele greșite, făcute, bineînțeles, cu un print greșit. Cum faci asta? Dacă nu ai experiență și nu cânți despre colecții la duș, e musai să duci ceva munca de cercetare. Află care sunt trendurile, găsește-ți competiția și urmărește-o, fă-ți boarduri de Pinterest, moodboard-uri, stai de vorbă cu oameni, fă sondaje… orice te poate ajuta să găsești calea cea mai eficientă de a duce mesajul brandului tău la publicul vizat și să îi șptească la ureche ”Pssst, ia un tricou, ia uite ce mișto e”.

Ei, cam asta e faza în care o să îți placă multe lucruri și riști două efecte. Unu. Să ai impresia că toată lumea face chestii mai bune decât ale tale și să renunți la proiect fiindcă simți că nu are niciun sens. Doi. Să ai impresia că toată lumea face chestii mai bune decât ale tale și să-ți vină să furgăsești niste idei. Ambele stări sunt greșite. Daaa, așa e, internetul e plin de lucruri minunate și de creativi geniali și da, sunt șanse măricele ca ce te-ai gândit tu să faci să fie, obiectiv, sub nivelul lor. Dar e absolut ok să fie așa, totul are un început și începutul ăla e adesea mediocru. Tot ce trebuie să reții atunci când te simți copleșit de competiția pe ca o admiri este că ei există fiindcă au fost fix ca tine și au ales să muncească mult, să învețe, apoi iar să muncească. Și asta poți face și tu. Cât despre treaba cu furatul, s-ar putea să nu ajute prea mult o explicație despre de ce e greșit dacă te-a fulgerat deja gândul să o faci. Ce-i de reținut este că întooootdeauna hoțul va fi prins. Internetul e mare și nemilos. Atunci când vei fi prins cu plagiatul e posibil să ai deja o comunitate pe care te-ai chinuit să o grești. O vei dezamăgi. Va trebui să muncești înzecit să repari. Nu o să poți șterge niciodată urmele momentului în care ai fost prins. Pe scurt, nu fura fiindcă vei fi prins, va fi penibil, nu se ia la spălat.

Să recapitulăm, dacă îți gândești afacerea cu produse imprimate într-o formulă cu stoc (adică cu producție bulk), trebuie să ai bani pe care să îi poți bloca, să ai un plan și să duci o continuă muncă de cercetare. Care mai e distracția?

În primul și cel mai sexy rând: ai marje mai mari. Când comanzi bulk, poți negocia. Ai o comandă clară, furnizorul poate să își evalueze costurile și poate reveni către tine cu o super-ofertă (spre deosebire de POD, unde furnizorul e expus tuturor experimentelor tale). 

Nu te aștepta să primești aceleași discounturi pe care le-ai primit pentru o comandă mare și în cazul comenzilor mai mici- dacă ai primit un preț bun pentru 100 de bucăți, furnizorul tău nu îl va putea susține și pentru 10 bucăți- fiindcă implică costuri de producție diferite.

Ai controlul complet asupra stocului aplicându-se principiul străbun că ”ce-i în mână, nu-i minciună”. Asta te va feri de situațiile în care ai fi nevoit să livrezi cu întârziere sau de o indisponibilitate imprevizibilă pe un produs. 

O altă mare calitate a stocului este că poți livra ultra rapid. Dacă ești un pic sprinten și un pic mai mult organizat, în cam 10 minute de când a intrat mailul de comandă poți avea coletul gata de livrare.

Dacă ai stoc, poți vinde și offline, în magazine sau în târguri. Ambele variante implică niște costuri (30-20% din prețul de vânzare), dar merită, fiindcă sunt ocazii excelente de a-ți duce produsele în fața clienților, de a le face cunoscute și de a obține feed-back. În plus, când ai făcut comanda aia mare bluk, i-ai convins pe oamenii de la Printoteca să îți dea un discount consistent, așa că ai de unde plăti. Legenda spune că expunerea offline generează și vânzare. 

Acestea fiind spuse, nu-i rău deloc nici tovarașul bulk și, cu puțin antrenament, poate deveni fix piesa care îți va pune afacerea cu textile imprimate în mișcare.

sabina